Stressrelaterad ångest

När folk lite snyggt försöker fråga hur jag mår, hur det känns att läkarbesök och behandling närmar sig, så säger jag mitt gladaste att jag mår hur bra som helst, känner mig taggad och positiv, inte alls nervös eller rädd. Ibland orkar jag inte så säger trevligt att jag mår bra men vill inte prata om det. För jag har bestämt mig för att inte tänka på det fören dagen kommer.  
 
Men så var det ju det här med det undermedvetna. Hur kunde jag glömma den biten? För i mitt hårda försök att inte ägna en tanke åt behandlingen, att försöka hitta på saker att göra varje dag, så smyger tankarna på hela tiden, utan att jag tänker på det. 
 
Det är mycket i skolan nu, och de tankarna som uppstått mest är hur jag ska orka en behandling i samband med en intensiv studietakt. Så tankarna och stressen hamnar på hur jag ska klara av den tuffa våren som väntar mig, och det undermedvetnan i den skiten är ju behandlingen...inte mina studier.
 
Vet inte om jag nämnt förr, att jag har migrän och får ofta svåra anfall vid för mycket stress och undermedveten ångest. Har sökt läkare och fått medicin (som funkar för en graviditet). Så nu i veckan small det till ordentligt i huvudet och jag har legat dålig sen i onsdagskväll. Jag kunde omöjligt förstå varför jag blev dålig nu, jag har haft en toppen vecka och varit super glad. Det var då jag insåg att jag faktiskt flera gånger på en dag, funderar på behandlingen och allt som kretsar kring det. Det är fullkomligt omöjligt att inte tänka på det, eller ens försöka. Därför har jag istället fått hitta en lugn plats och varva ner dessa senaste dagar.
 
Vårt läkarbesök på ivf kliniken är redan nästa vecka, tiden har gått så fort. Och med hjälp av sambo, familj och närmsta vänner har jag accepterat att jag får må dåligt, vara rädd och nervös och sluta kämpa för att vara glad, konstant hela tiden. Migränanfallen kanske är intensiva nu, men förhoppningsvis lättar de snart och jag kommer må så mycket bättre :') 
 
Ett fåtal dagar kvar. Sen får vi veta; vilken behandling det blir, när vi får börja och när jag äntligen kan få se ett ljus i denna eviga tunnel och kanske föreställa mig när vi får bli föräldrar ❤
 
#staypositive

Kommentera här: